Hoe het ooit begon...

Over het ontstaan van squash zijn meerdere verhalen in omloop. De meest gehoorde versie is dat squash is ontstaan rond 1830 op de Engelse kostschool Harrow School. Deze school speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van het squashspel. Met de kolonisatie door Groot Brittannië van landen als India, Pakistan en Egypte hebben de Britten de sport over de wereld verspreid. Rond 1864 werden de eerste squashbanen gebouwd.

Van veel recentere datum is het squashcentrum in Nijkerk. Dit is in 1997 gebouwd, 133 jaar later!
In 2003 besloten Wim Wassink en Jan van de Poll, fanatieke squashers (C1 niveau voor de kenners), van hun hobby hun werk te maken en zelf een squashcentrum te beginnen. Na lang zoeken bleek dat zij Topsquash Nijkerk, in de buurt van hun woonplaats, konden overnemen.

Met veel energie en enthousiasme wisten zij in de jaren na de overname het aantal klanten snel te laten groeien waardoor in 2006 besloten werd het centrum van zes naar acht banen uit te breiden. Hiermee werd Topsquash Nijkerk meteen het grootste squashcentrum in de regio! Bovendien is de accommodatie daarna, op verzoek van bezoekers, uitgebreid met een fitness ruimte.

Begin 2020 is Jan van de Poll om gezondheidsredenen helaas uitgestapt als eigenaar van Topsquash Nijkerk. Hij is gelukkig nog wel geregeld aanwezig om een balletje te slaan. Als Wim niet zelf op de squashbaan is te vinden dan staat hij achter de gezellige bar, altijd in voor een praatje. Verder is hij gek op muziek (Muse, Nightwish,…) en zelfbenoemd barbecue master. Hij is getrouwd en heeft 2 kinderen.

Squash historie
Squash rond 1910

Geregeld organiseren wij leuke activiteiten of hebben we nieuws over squashrackets of squashschoenen. Als liefhebber wil je vast op de hoogte blijven.
Schrijf je in als Topsquasher, ontvang de nieuwsbrief en mis niets!